Zatrzymany do kontroli z ruchu zestaw będący w dyspozycji białoruskiego podmiotu stanowił realne zagrożenie na drodze. W  wyniku oględzin naczepy ujawniono usterkę z kategorii niebezpiecznych, tzn. stwarzających bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu.

W czwartkowe popołudnie (08.04) w m.Wasilków, na drodze krajowej nr 19 prowadzącej do granicy państwa z Białorusią, funkcjonariusze WITD w Białymstoku poddali kontroli zatrzymany z ruchu 40-tonowy zestaw.
W toku kontroli ustalono, iż strona wykonywała międzynarodowy przewóz drogowy przeszło 20 ton tekstyliów z Czech na Białoruś.
W wyniku kontroli stwierdzono na drugiej osi naczepy pęknięcie tarczy hamulcowej dyskwalifikujące ten element z dalszego użytkowania. Usterkę zakwalifikowano jako niebezpieczną, zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia nieprawidłowości oraz zatrzymano dowód rejestracyjny uszkodzonego środka transportu.

Kierujący w trakcie trwania kontroli wezwał mobilny serwis i niezwłocznie rozpoczął naprawę.

Wszczęto postępowanie administracyjne na podmiot będący właścicielem naczepy na kwotę 2000 zł. Kaucja na poczet przyszłej kary została opłacona na miejscu kontroli.

Kontrolerzy z suwalskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w piątek 26 marca 2021r. na drodze krajowej nr 8 w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku zatrzymali do kontroli litewską ciężarówkę. Samochodem z terytorium Belgii na Litwę przewożone były materiały niebezpieczne o kodach UN 1950 aerozole duszące oraz UN 1993 materiał zapalny ciekły.

Okazało się, że kierujący zestawem ciężarowym w chwili zatrzymania prowadził samochód już 19-stą godzinę bez prawidłowego odpoczynku dziennego. Na domiar złego posługiwał się cudzą kartą należącą do innego kierowcy, którego nie było razem w kabinie. Dodatkowo skrócił o ponad 6 godzin odpoczynek dzienny i przekroczył dopuszczalny czas prowadzenia bez wymaganej przerwy.

Kierowca wpłacił kaucję na poczet postępowań wobec podmiotu wykonującego przewóz oraz osoby zarządzającej transportem w łącznej wysokości 10 850 zł. oraz opłacił nałożone na niego mandaty karne w kwocie 3 750 zł. Dalszą podróż mógł kontynuować po wykonaniu prawidłowego odpoczynku.

Zatrzymano kartę, którą kontrolowany nie miał prawa się posługiwać. Będzie ona zwrócona na Litwę do uprawnionego organu.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wczoraj na drodze krajowej nr 8 w pobliżu miejscowości Jeżewo zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do łotewskiego przedsiębiorcy.

Samochodem wykonywany był międzynarodowy transport drogowy odpadów z Niemiec do Łotwy. Auto, którym przewożony jest tego rodzaju ładunek powinno być odpowiednio oznakowane. Podczas kontroli inspektorzy stwierdzili brak wymaganej tabliczki koloru białego z wielką literą „A”, którą przewoźnik powinien był umieścić w widocznym miejscu z przodu ciężarówki.

Dodatkowo analiza danych z karty do tachografu cyfrowego wykazała, że kierowca niewłaściwie operował selektorem (przełącznikiem grup czasowych) podczas wykonywania czynności związanych z załadunkiem towaru.

Właściciel firmy przewozowej wykonującej przewóz wpłacił kaucję na poczet przyszłej kary w wysokości 10 100 złotych, a kierowca opłacił mandat karny.

Wpłaceniem kaucji w wysokości 6 400 złotych oraz mandatami karnymi dla kierowcy i zatrzymaniem karty do tachografu zakończyła się kontrola ciężarówki przewożącej na trasie z Estonii do Wielkiej Brytanii drewniane elementy domów.

W piątek 19 marca 2021 r. w miejscowości Budzisko na terenie byłego przejścia granicznego z Litwą, drodze krajowej nr 8 inspektorzy z suwalskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej litewski samochód ciężarowy. Podczas sprawdzania tachografu kontrolujący dokonali ciekawego odkrycia. W urządzeniu zalogowana była karta należąca do innego kierowcy, którego nie było w samochodzie. Kierujący ciężarówką stwierdził, że „zapomniał włożyć własnej karty, którą zostawił w domu”.

Kontrolujący nie dali wiary tłumaczeniom, które miały na celu ukrycie przekroczeń norm czasu pracy. Inspektorzy przeanalizowali czas pracy kierującego. Okazało się, że dopuścił się on wielu naruszeń - skrócił wymagany skrócony okresu odpoczynku dziennego  o  1 godzinę i 10 minut. Dodatkowo przekroczył dwukrotnie maksymalny czas prowadzenia bez przerwy o 2 godziny i o 2 godziny i 56 minut. Ponadto nie wprowadzał ręcznie danych na wykresówkę lub kartę i przekroczył trzykrotnie dzienny czasu prowadzenia. Ostatecznie kierowca pokazał też swoją kartę ukrytą wcześniej w jego plecaku.

Przedsiębiorca wpłacił kaucję na poczet przyszłej kary, a kierujący opłacił 9 mandatów karnych na łączną kwotę 3 800 zł. Karta „wirtualnego” kierowcy nieobecnego podczas kontroli drogowej została zatrzymana. Będzie ona zwrócona do wystawcy.

Do groźnie wyglądającego wypadku z udziałem ciężarówki i samochodu osobowego doszło we wtorkowe popołudnie (16 marca) na ruchliwym odcinku dróg krajowych 19/65, stanowiącym obwodnicę miasta Białystok. W ustalaniu przyczyny zdarzenia pomagali funkcjonariusze podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Inspektorzy kierujący się na punkt kontroli najechali na zdarzenie drogowe, które miało miejsce chwilę wcześniej. Samochód osobowy, w wyniku najechania przez zestaw podczas zmiany pasa ruchu, z impetem pokonał szeroki pas zieleni rozdzielający kierunki jazdy przebijając ogrodzenie. Szybka ocena sytuacji oraz skutków wypadku potwierdziła, iż służby wypadkowe zostały już powiadomione w sposób skuteczny, a kierującej osobówką ratownik drogowy – inny uczestnik ruchu udzielał pierwszej pomocy przedmedycznej. Dalsza działania patrolu sprowadziły się do zabezpieczenia miejsca zdarzenia oraz kierowania ruchem.

Po przybyciu służb ratowniczo – medycznych rola inspektorów polegała na pobraniu danych z tachografu cyfrowego ciężarówki biorącej udział w wypadku. Zapisy odnośnie czasu pracy kierującego i prędkości zestawu zostały przekazane policjantom wyjaśniającym przebieg zdarzenia.

Poszkodowana kierująca samochodem osobowym wymagała opieki służb medycznych.

Biorąc pod uwagę bardzo duże natężenie ruchu na tym odcinku drogi należy podkreślić prawidłowe zachowanie innych kierowców, którzy dzięki zastosowaniu zasady ograniczonego zaufania uniknęli karambolu.

Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez wymaganego zezwolenia skutkowało skierowaniem ciężarówki przewoźnika białoruskiego na parking strzeżony do czasu ustania nieprawidłowości.

15 marca 2021 r., na drodze krajowej nr 8, w miejscowości Budzisko (okolice dawnego przejścia granicznego z Litwą) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku oddział w Suwałkach zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do białoruskiego przedsiębiorcy.

Zestawem przewożono tekstylia z Litwy do Białorusi w tranzycie przez Polskę. Podczas kontroli kierujący okazał do kontroli aż trzy blankiety zezwoleń, jednak żadnego nie można było uznać jako ważny. Pierwszy okazany blankiet częściowo opisywał zakończoną trasę Białoruś – Niemcy – Litwa. Drugi teoretycznie powinien dotyczyć kontrolowanego przejazdu, lecz zawierał niepoprawnie wypełnioną datę rozpoczęcia ważności i błędnie umieszczone pozostałe wpisy (numerów rejestracyjnych, ilości ładunku, państwa załadunku i rozładunku). Trzeci blankiet nie zawierał żadnych wymaganych wpisów. Poprawne wypełnienie blankietu wymaganego zezwolenia powinno nastąpić najpóźniej przed wjazdem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku niewypełnienia lub nieprawidłowego wypełnienia blankietu zezwolenia przejazd należało uznać za wykonywany bez zezwolenia.

Do czasu opłacenia kaucji i przedstawienia nowego właściwego zezwolenia ciężarówka została skierowana na parking strzeżony.

Wobec białoruskiej firmy transportowej wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 12000 zł.

Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego z nieprawidłowo wypełnionym wymaganym zezwoleniem oraz brakami w okazanych dokumentach przewozowych skutkowało skierowaniem ciężarówki przewoźnika rosyjskiego na parking strzeżony do czasu ustania nieprawidłowości.

11 marca, na odcinku drogi krajowej nr 19 prowadzącym do granicy państwa, w miejscowości Wasilków, inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do rosyjskiego przedsiębiorcy. Ustalono, iż strona pojazdem tym wykonywała międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy z Polski do Kazachstanu. Jednostką oznakowaną tablicami barwy pomarańczowej przewożono materiał niebezpieczny UN3082, MATERIAŁ ZAGRAŻAJĄCY ŚRODOWISKU CIEKŁY I.N.O., 9, GPIII.

Łącznie ładunek opisywały trzy komplety dokumentów, jednak nigdzie nie wskazano wymaganych treści w postaci prawidłowej nazwy przewozowej materiału niebezpiecznego oraz nazwy technicznej.

Dalsza analiza ujawniła niekompletność okazanego blankietu zezwolenia wymaganego podczas przewozu do krajów trzecich. Brakowało istotnych wpisów definiujących ważność zezwolenia, tj. numerów rejestracyjnych ciągnika i naczepy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku niewypełnienia lub nieprawidłowego wypełnienia blankietu zezwolenia przejazd uznaje się za wykonywany bez zezwolenia.

Do czasu opłacenia kaucji, uzyskania nowego właściwego zezwolenia oraz usunięcia nieprawidłowości w dokumentacji przewozowej ciężarówka została skierowana na parking strzeżony.

Wobec rosyjskiej firmy transportowej wszczęto dwa postępowania administracyjne zagrożone karą łączną w wysokości 12 800 zł.

Do odpowiedzialności w wymiarze 800 zł zostanie także pociągnięty nadawca ładunku w postępowaniu administracyjnym.

Zatrzymany do kontroli z ruchu zestaw będący w dyspozycji litewskiego podmiotu stanowił realne zagrożenie na drodze. W  wyniku oględzin ujawniono całkowity brak hamulców na naczepie. Kierowca miał pełną świadomość złego stanu technicznego hamulców naczepy, gdyż nie podłączył przewodu nimi sterującego do ciągnika. Siła hamowania zespołu pochodziła tylko z ciągnika siodłowego. Zatrzymano obydwa dowody rejestracyjne oraz zakazano dalszej jazdy do czasu skutecznej naprawy i zapewnienia kierowcy z wymaganą kartą kierowcy.

W środowe popołudnie (10.03) na drodze krajowej S8 w Jeżewie funkcjonariusze WITD w Białymstoku poddali kontroli zatrzymany z ruchu 40-tonowy zestaw. Nowy zakupiony ciągnik z naczepą poruszał się na trasie Polska – Litwa bez ładunku. Nowy nabytek do siedziby właściciela kierujący prowadził bez karty kierowcy, oświadczając iż takiej nigdy nie posiadał.

Tymczasowy dowód rejestracyjny ciągnika siodłowego stracił swoją ważność z dniem 07.03.2021r., natomiast układ hamulcowy naczepy był w tragicznym stanie. Tarcze hamulcowe naczepy bardzo mocno pokrywała rdza na powierzchniach ciernych, natomiast na jednym z kół brakowało „połowy” tarczy hamulcowej.

Stwierdzone usterki niebezpieczne i brak dopuszczenia ciągnika siodłowego do ruchu skutkowały wydaniem zakazu poruszania się kontrolowanym zespołem pojazdów do czasu usunięcia nieprawidłowości oraz wymiany kierowcy na posiadającego konieczną kartę kierowcy.

Wszczęto postępowanie administracyjne na podmiot będący właścicielem pojazdów na łączną kwotę 6500zł. Z kolei kierowcę ukarano mandatami karnymi na kwotę 2200zł.

W środę 10 marca w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku skontrolowali cztery ciężarówki należące do rosyjskiego i litewskiego przedsiębiorstwa wykonujące przewozy pod wspólną nazwą handlową.

Podczas oględzin kontrolujący stwierdzili, że wszystkie samochody wyposażone były w zbiorniki na olej napędowy o pojemności znacznie przekraczającej dozwolone umową ADR normy. Po zatankowaniu do pełna poza Unią Europejską wjechały do Polski bez ładunku celem wykonywania przewozów z Polski do krajów Europy Zachodniej.

Poza kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, z uwagi na znacznie niższe ceny materiałów pędnych poza granicami Unii Europejskiej, ujawniony proceder stanowi próbę uzyskania nieuprawnionej przewagi konkurencyjnej. Biorąc pod uwagę wielkość udziału kosztu zakupu paliw w strukturze rodzajowej kosztów działalności firm transportowych, przedsiębiorcy ci mogli oferować na europejskim rynku nieosiągalne dla innych przewoźników ceny za usługi transportowe.

Przewoźnicy uiścili kaucje na poczet przewidywanych kar pieniężnych w wysokości 2000zł za każdą ciężarówkę. Czterech kierowców zostało ukaranych grzywnami w wysokości po  1000zł.

Kontrole ukierunkowane na przewozy realizowane niezgodnie z obowiązującymi przepisami określającymi maksymalną pojemność zbiorników na paliwo będą kontynuowane.

Podlascy inspektorzy wczoraj 9 marca 2021 r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Jeżewo zatrzymali estońską ciężarówkę przewożącą m.in. granulat do produkcji wyrobów plastikowych na trasie z Anglii do Rosji.

Podczas kontroli okazało się, że w samochodzie jest zainstalowany został wyłącznik tachografu służący do fałszowania zapisów czasu pracy kierowcy. Kierujący używał niedozwolonego urządzenia. Ponadto kierowca przekroczył dozwolony czas jazdy bez wymaganej przerwy.

Ciężarówka do czasu opłacenia kaucji na poczet przyszłej kary w wysokości 12 tysięcy złotych na przedsiębiorcę i 2000 zł na zarządzającego została umieszczona na parkingu strzeżonym. Kierowca został ukarany mandatami karnymi na łączną kwotę 2050zł.